Ruční dvoukolová hasící stříkačka – HYDROFOR z roku 1894

Listopad 2001 – Květen 2002

Už po dlouhá léta je taky v našem vlastnictví dvoukolová ruční stříkačka (dále RHS). Po úspěšné rekonstrukci čtyřkolové RHS se začalo uvažovat o rekonstrukci dvoukolové RHS. Neodborné opravy a často i nešetrné zacházení se podepsalo na jejím vzhledu avšak na funkčnost vliv neměly. Před započetím rekonstrukce byla pořízena podrobná fotodokumentace RHS včetně linkování dle skutečnosti. Čerpadlo bylo odmontováno a kompletně rozebráno. Sací těsnění bylo staré, zteřelé a proto muselo být zakoupeno nové. Čerpadlo bylo zanesené prachem a různými nečistotami, proto se muselo cele kompletně vyčistit. Dále přišlo na řadu vycídění mosazných částí, které se natřely konzervačním lakem. Mezitím bylo odvezeno staré dřevění šasi, které bylo prohnilé ke stolaři p. Kramnému z Jamnice, který zhotovil nové. Dále následoval odvoz RHS k lakýrníkovi p. Fouskovi z Úbla, který dal naší RHS tvář. Linkování a nápisy nám provedl p. Adametz z Opavy. Museli jsme taky koupit všechny nové řemínky, jelikož staré už byly zničené nebo opotřebované. Po dokončení všech prací na RHS byla dovezena zpět do Jamnice, kde byly namontovány všechny díly a čerpadlo. Všechny šrouby byly znovu použity. Každý šroub je originál a pasuje na něho pouze jen jediná matka. Na řadu přišly drobné, konečné kosmetické úpravy RHS. Po sedmi měsících usilovné práce byla dvoukolová RHS zrenovována. Jsme rádi, že renovace dopadla tak dobře a RHS vypadá jako původní originál z roku 1984. Celková cena renovace RHS byla cca 24 000 Kč.

Před rekonstrukcí

Po rekonstrukci

Ruční čtyřkolová zápřahová stříkačký fy. Smékal z roku 1893

Zima 1996–1997

Ve vlastnictví našeho sboru se již od svého zakoupení v roce 1893 nachází čtyřkolová ruční hasící stříkačka ( dále jen RHS ) od firmy Smékal z Čech u Olomouce. 104 let provozu, neodborné opravy a často i nešetrné zacházení se podepsalo na jejím vzhledu avšak na funkčnost vliv neměly. Rozhodnutí o rekonstrukci uzrálo v létě 96, když se po letní slavnosti vytvořily dobré finanční podmínky. Vlastní rekonstrukce začala pořízením podrobné fotodokumentace stávajícího stavu RHS. Dále přišla na řadu demontáž a vyjmutí pístového čerpadla z podvozku. Po částečném rozebrání čerpadla jsme začali cídit všechny mosazné a měděné díly RHS. Rozhodli jsme se poškozený lak nechat pískovat a obnažit až na kov, který k našemu překvapení nenesl známky rzi. Rovněž jsme navázali kontakt s Hasičským muzeem v Přibyslavi, kde nám poradili přesný odstín červené barvy a doporučili speciální lak na ochranu barevných kovů před oxidací. Následoval odvoz RHS do Úbla k lakýrníkovi panu Fouskovi. Zde se RHS dočkala nového kabátu v podobě několika vrstev stříkaného tmele a červené barvy č. 8190. Mezi tím v hasičárně pokračovalo cídění mosazných hadicových spojek a byla zajištěna výroba některých dílů , které byly značně poškozeny ( 2 ks mosazných košů, 3 ks koženkových sedaček a kožených řemínků k uchycení hadic ). V té době pracoval pan Adametz z Opavy na malování linek a nápisů na RHS a následovalo závěrečné přelakování bezbarvým lakem. Po dovozu RHS do Jamnice byla zahájena konečná montáž dílů podvozku a osazení čerpadla. Zbývalo provést drobné kosmetické úpravy, jako např. zatření montáží poškozených míst. Výsledek naší práce předčil všechna očekávání a může nás těšit, že patříme k nemnoha sborům v republice, kteří tuto RHS nejen vlastní, ale zvládli i její rekonstrukci při zachování původního vzhledu a její funkčnosti. Předpokládané výdaje byly něco málo kolem 15 000 Kč, skutečnost byla trosku jiná, v tabulce Vám ukazujeme skutečné náklady na renovaci.

Skutečné výdaje
Tryskání
Linkování8500 Kč
Mosazné koše6000 Kč
Sedačky+ řemínky1000 Kč
Doprava2088 Kč
Ostatní2411 Kč
Celkem22 799 Kč

Před rekonstrukcí

Po rekonstrukci

Přenosná motorová stříkačka Flader

Přenosná motorová stříkačka Flader je původně majetek SDH Stěbořice a po rozpadu místního sboru se v polovině devadesátých let se dostala k nám v dosti zuboženém stavu. Zcela chybí těleso vývěvy, písty zatvrdlé, blok motoru prasklý. Stejně je na tom nádrž, která teče. Přesto jsme se na podzim 2004 pustili do rekonstrukce. V současné době Fladerka již běží. Pořád scháníme rotační vývěvu a dvě sady šroubení na savice, proto Vás prosíme, pokud znáte, či dokonce vlastníte rotační vývěvu, šroubení na savice, kontaktujte nás. Dále zvažujeme i výrobu zcela nové vývěvy, zatím však nemáme podklady a nevíme zda bychom to zvládli. No uvidíme.

Průběh rekonstrukce stříkačky Flader

Oprava stříkačky se nakonec ukázala být náročnější než jsme čekali. Technický stav byl dost špatný. Celková doba opravy se blíží dvěma rokům a co se týká vynaložených finančních prostředků – zatím nemáme uzavřeno – odhaduji to něco kolem 15 tisíc. Myslím, že si tato akce zaslouží podrobnější popis: Jako první krok bylo pořízení podrobné fotodokumentace a následné postupné rozebírání stroje – do šroubku. MOTOR – ukázalo se, že zatvrdlý není ( naštěstí ), ale prasklý ano a to na několika místech. Pokusy o svařování litiny selhaly a tak na konec zvítězilo bimetalické lepidlo. ( při napuštění vodou a natlakování – drží ) Povrch pístů a vnitřek válce připomínal oraniště a proto jsme se rozhodli pro nový výbrus a odlití pístů nových. Kliková hřídel byla shledána bez závad a zůstala tedy původní. NÁDRŽ a palivová soustava. – Nádrž, jak jinak, taky děravá se musela zaletovat a po lakování byl drobný problém s ozdobným nápisem . Karburátor se pouze vyčistil a byl hotov. ZAPALOVÁNÍ – toho jsme se obávali nejvíce, ale ukázalo se, že po vyčištění je plně funkční, stejně jako původní svíčky. Ty mají navíc jiný průměr než současné a až doslouží fakt nevím jak to budeme řešit. SPOJKA – pouze vycídění sidolem, mosazné díly jsme lakovali bezbarvým lakem – je plně funkční ČERPADLO – rozebráno do posledního šroubku, vyčištěno, opatřeno novou hřídelí, přetěsněno, nalakováno. To se mi pěkně vlezlo do jedné věty. Ve skutečnosti se jednalo o práci náročnou a zdlouhavou. Součástí čerpadla jsou mosazné ventily, kohouty a maznice. U těchto dílů následoval osvědčený postup: ruční cídění, konzervace lakem a navíc dotěsnění olejovými šňůrami. Velmi zajímavé bylo rovněž pátrání typu: kde jsi ten díl loni položil, či v jakém pořadí tam ty kola kurňa patří a jak to že to poslední tam nevlezééé. Vlezlo, a těch šroubků taky moc nezbylo… NEPOVEDLO – se nám sehnat rotační vývěvu to znamená, že mašina sice motoricky poběží, ale sama nenasaje. Rovněž nám chybí mosazné spojky na savice – ty snad někde „vyhandlujem“, nebo vyrobíme. Přechodku na hadice C máme. V současné době probíhá kompletace a je jenom otázkou dnů, kdy poprvé ( doufám ) uslyšíme zvuk jejího motoru. V závěru bych rád poděkoval lidem, kteří se na rekonstrukci podíleli vlastníma rukama. Hlavně lidem kteří odborné „řemesla“ udělali bez nároku na odměnu a bez kterých by to nešlo. Co je potěšitelné, že se na rekonstrukci podíleli mladší členové sboru a myslím, že je to celkem bavilo. Tak co opravíme letos v zimě, chlapi???

Před rekonstrukci

Po rekonstrukci